نرم افزار محاسبه پمپ آبرسان ساختمان


محاسبه پمپ آبرسان ساختمان
چکیده :

تامین آب شرب یکی از مهمترین نیازهای ساکنین یک ساختمان بوده و رساندن آن به ساکنین طبقات بالا دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. جهت انجام اینکار از پمپ آبرسان استفاده می شود. لذا لازم است ظرفیت آبدهی و فشار پمپ بصورت دقیق محاسبه شود تا پمپ آب مناسب برای ساختمان تهیه شود. ما در این مقاله به تعریف پمپ ، انواع پمپ و بالاخص پمپ آبرسان ساختمان می پردازیم و اجزای آنرا به شما معرفی می کنیم. سپس به نحوه محاسبه پمپ آبرسان می پردازیم و در نهایت برای سهولت در محاسبه پمپ آب ، نرم افزار محاسبه پمپ آب رسان ساختمان در سایت ترموسافت به آدرس زیر به شما معرفی می کنیم.

پمپ چیست :

پمپ (PUMP) وسیله ایست که انرژی را از منبعی خاص دریافت و به یک سیال انتقال داده و باعث افزایش فشار سیال می گردد. منبع انرژی اولیه پمپ می تواند برق،موتور دیزل یا بنزینی، هندل دستی ،رودخانه یا باد باشد.

پمپ آبرسان ساختمان

انواع پمپ :

پمپها بر اساس نوع سیال و مقدار فشاری که باید تولید کنند به دو شاخه اصلی تقسیم بندی می شوند:

- پمپ دینامیک :

: در این پمپها، افزایش فشار برروی سیال بصورت یکنواخت انجام می شود. در پمپ دینامیک از یک پروانه استفاده می شود که با سرعت چرخیده و سیال را بصورت فشار ثابت بطرف مصرف کننده پمپ می کند. پمپ دینامیک خود به دو شاخه پمپ گریز از مرکز (Centrifugal pump) و پمپ محوری (Axial-flow pump) تقسیم بندی می شود.

- پمپ جابجایی مثبت :

در این پمپها بجای پروانه ، از پیستون رفت و برگشتی،دیافراگم یا انواع چرخدنده استفاده می شود. لذا جریان خروجی از آن بصورت پریودیک بوده و مانند پمپهای دینامیک یکنواخت نیست. پمپهای جابجایی مثبت به دو شاخه اصلی پمپهای دورانی و پمپهای پیستونی تقسیم بندی می شوند.

پمپ جابجایی مثبت (پمپ چرخدنده ای)

کاربرد پمپ آبرسان ساختمان :

این نوع پمپ از نوع سانتریفوژ گریز از مرکز می باشد. پمپ آبران جهت تامین هد و دبی مورد نیاز یک ساختمان بکار می رود. در ساختمانهای بلند مرتبه ممکن است فشار آب شهر برای آبرسانی به طبقات بالاتر کافی نباشد. لذا با استفاده از پمپ آبرسان ، فشار آب مورد نیاز ساختمان تامین می گردد. در مواردی نیز ممکن است دبی آب ورودی به ساختمان از دبی لحظه ای مصرف ساختمان کمتر باشد . لذا آب را به مرور در یک مخزن ذخیره می کنند . سپس با استفاده از پمپ آبرسان ، دبی لحظه ای مورد ساختمان را تامین می کنند.

انواع پمپ آبرسانی :

پمپ آبرسان شامل انواع پمپ خانگی،پمپ چاه،پمپ آتشنشانی،پمپ جتی،پمپ کف کش و غیره می باشد.

اجزای پمپ آبرسان گریز از مرکز :

پمپ های آب شامل دو بخش اصلی الکتروموتور و پمپ می باشد. قسمت الکتروموتور از یک روتور الکتریکی تشکیل شده است و قسمت پمپ آن نیز از یک پروانه ، هوزینگ، سیل مکانیکی و میله واسط بین الکتروموتور و پمپ تشکیل شده است.

پمپ پمپ آبرسان گریز از مرکز

نحوه کار پمپ آب :

در پمپ آبرسان با روشن شدن الکتروموتور ، انرژی مکانیکی آن توسط یک محور به پروانه پمپ منتقل می شود. بنابراین پروانه با سرعت زیاد شروع به چرخیدن کرده و آب پر فشار را از میان پره های خود بطرف جلو یا بالا پمپ می کند.

محاسبه پمپ آبرسان :

محاسبه پمپ آب شامل دو بخش اصلی دبی پمپ و هد پمپ می باشد:

1- محاسبه دبی پمپ آبرسان :

جهت محاسبه این قسمت ابتدا باید تمام مصرف کننده ها را لیست کنیم. سپس تعداد هریک را در ضریب تقاضای آن ضرب کرده و سپس باهم جمع کنیم تا مجموع ضرایب بدست آید. سپس با تلاقی این ضریب و نمودار معروف SFU ، میزان دبی پمپ بدست می آید. لازم بذکر است این دبی را باید با منحنی پمپ سازنده هم تلاقی دهیم تا مدل پمپ بدست آید.

محاسبه دبی پمپ آبرسان
محاسبه دبی پمپ آبرسان

2- محاسبه هد پمپ آبرسان :

هد پمپ میزان ارتفاعی است که پمپ می تواند آب را بطرف بالا شارژ نماید. واحد هد پمپ متر یا فوت می باشد. در واقع هد پمپ شامل دو پارامتر اصلی ارتفاع و افت فشار است. یعنی برای محاسبه هد پمپ باید ارتفاعی که باید آب به بالا شارژ شود و همچنین مقدار افت فشار مسیر را بدانیم . بنابراین باید طول لوله های رفت و برگشت، طول معادل اتصالات و افت فشار تجهیزات استفاده کننده را محاسبه نماییم و با ارتفاع ساختمان جمع کنیم تا هد پمپ آبرسان بدست آید.

نرم افزار محاسبه پمپ پمپ آب رسان ساختمان :

برای محاسبه پمپ آبرسان می توانید با استفاده از لینک زیر وارد سایت "ترموسافت– بخش محاسبه پمپ آبرسان ساختمان "شده و هر دو پارامتر دبی و هد پمپ را بصورت جداگانه محاسبه نمایید.

کلمات کلیدی:
پمپ,پمپ آب رسان,پمپ آبرسان,محاسبه پمپ,انتخاب پمپ,هد پمپ,دبی پمپ,آبدهی پمپ,میزان آبدهی پمپ,محاسبه دبی پمپ,محاسبه هد پمپ,محاسبه پمپ مناسب,انتخاب پمپ مناسب,انتخاب بهترین پمپ,تلمه,نرم افزار پمپ,نرم افزار انتخاب پمپ,گراف پمپ,منحنی پمپ,منحنی دبی و هد پمپ,منحنی انتخاب پمپ,محاسبه ارتفاع پمپ,محاسبه ظرفیت پمپ,محاسبه آبدهی پمپ,محاسبه پمپ آب,فرمول محاسبه دبی پمپ,فرمول محاسبه دیی پمپ آبرسان,فرمول محاسبه هد پمپ آبرسان,فرمول محاسبه هد پمپ,محاسبه و انتخاب پمپ آبرسان,روش انتخاب پمپ آبرسان,محاسبه پمپ آبرسان,محاسبه پمپ آب رسان,محاسبه پمپ موتورخانه,پمپ دینامیک,پمپ جابجایی مثبت,پمپ سانتریفیوژ,پمپ سانتریفوژ,پمپ گریز از مرکز,پمپ خطی,پمپ زمینی,پمپ آبرسان خطی,پمپ آبرسان زمینی,انواع پمپ آبرسان,پمپ چیست,انواع پمپ,محاسبه ظرفیت پمپ آبرسان ,پمپ منبع آبگر ,محاسبه هد و دبی پمپ آبرسان,محاسبه پمپ آبرسان,محاسبه پمپ,محاسبه دبی پمپ آبرسان,پمپ آبرسان چیست,قیمت پمپ آبرسان,لیست قیمت پمپ آبرسان,جدول انتخاب پمپ آبرسان,بهترین پمپ آب رسان,قیمت پمپ آبرسان,قیمت پمپ,قیمت پمپ آب,قیمت پمپ آبرسان,نحوه محاسبه پمپ های آبرسان,فروش پمپ آبرسان,محاسبه هد پمپ آبرسان,محاسبه هد پمپ آب رسان,محاسبه دبی پمپ آبرسان,محاسبه دبی پمپ آب رسان,پمپ آب ساختمان,قیمت پمپ آب,پمپ آب چاه,پمپ آب باغ,افت فشار پمپ ,محاسبه دبی پمپ آب, پمپ کف کش,هد پمپ آب,قیمت پمپ آبرسان,لیست قیمت پمپ,بوستر پمپ,بوستر پمپ آب,فروش بوستر پمپ,قیمت بوستر پمپ,بوستر پمپ آتشنشانی, پمپ خانگی,پمپ چاه,پمپ آتشنشانی, پمپ جتی

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.