نرم افزار محاسبه منبع انبساط بسته


محاسبه منبع انبساط بسته
چکیده :

تقریبا در تمامی ساختمانها و صنایع از دیگ برای گرمایش هوا و دیگر تجهیزات استفاده می شود. بنابراین نگهداری از مدار دیگ و جلوگیری از فرسودگی و تخریب آن اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از عوامل مخرب در مسیر بویلرها ، انبساط حجمی آب است . این عامل فشار مضاعفی بر سیستم وارد کرده و باعث ترکیدگی اجزای سیستم می شود. برای جلوگیری از تخریب سیستم توسط فشار ناشی از انبساط حجمی آب از یک مخزن بنام منبع انبساط استفاده می کنند. ما در این مقاله بخاطر اهمیت این مخزن در مدار بویلر به معرفی منبع انبساط، انواع مخزن انبساط و محاسبه مخزن انبساط می پردازیم . در نهایت نیز نرم افزار محاسبه حجم منبع انبساط بسته را به شما معرفی می کنیم.

منبع انبساط :

در مدارهای گرمایشی و سرمایشی ، آب در اثر تغییر دما دچار انبساط حجمی می شود. افزایش حجم آب در مدارها باعث افزایش فشار سیستم می شود.لذا برای جلوگیری از ترکیدگی تجهیزات مدار مثل لوله ها،دیگ و دیگر لوازم لازم است این فشار خنثی شود. بنابراین از منبع انبساط برای اینکار استفاده می شود.

منبع انبساط مخزنی است که بصورت اتمسفریک یا تحت فشار ساخته شده و برروی مسیر رفت و برگشت دیگ نصب می گردد. وظیفه این مخزن خنثی کردن تنش های ناشی از انبساط حجمی آب می باشد. در ضمن منبع انبساط وظیفه تامین آب جبرانی سیستم را نیز بر عهده دارد.

انواع منبع انبساط :

منابع انبساط در مدارها به دو نوع انبساط باز و انبساط بسته تقسیم بندی می شوند که در زیر به هر کدام می پردازیم:

منبع انبساط باز :

مخزن انبساط باز مخزنی است مکعبی یا استوانه که در پشت بام ساختمان نصب می شود. فشار این مخزن با اتمسفر برابر است . لذا با انبساط حجمی آب فقط کمی سطح آن در منبع انبساط بالا رفته و فشار آن شکسته شده و خنثی می گردد. بنابراین فشاری به سیستم وارد نمی شود. از طریق لینک زیر می توانید با منبع انبساط باز و محاسبه آن آشنا شوید:

منبع انبساط باز منبع انبساط باز

منبع انبساط بسته :

این مخزن در مدارهای بسته ای بکار می رود که ارتفاع ساختمان زیاد است و لازم است فشار پمپاژ آب دیگ بطرف بالا زیاد باشد. یا لوله کشی تا بالاترین نقطه برای نصب مخزن انبساط مقرون بصرفه نبوده و لازم است تمامی تجهیزات در داخل موتورخانه نصب شود. لذا از یک مخزن تحت فشار استوانه ای بنام مخزن انبساط بسته استفاده می شود. داخل منبع انبساط بسته مقداری آب سیستم پر شده و در بالای آن یک بالشتک هوا یا ازت ایجاد می شود . این بالشتک در مقابل فشار مانند یک فنر عمل می کند و تغییرات حجم آب را خنثی می کند تا به دیگر تجهیزات سیستم فشاری وارد نشود.

منبع انبساط بسته منبع انبساط بسته

انواع منبع انبساط بسته :

مخازن انبساط بسته به دو مدل دیافراگمی و انبساط بسته قابل تنظیم تقسیم بندی می شوند.

1- منبع انبساط بسته دیافراگمی :

یک مخزن استوانه ای است که دارای یک قطعه لاستیکی شکل (تیوب) می باشد . در داخل این تیوب آب و در خارج آن هوا یا ازت پر می شود. این لاستیک برای جدا کردن هوا و آب داخل مخزن بکار می رود و مانند یک بادکنک عمل می کند. یعنی هنگامی که آب دچار انبساط حجمی می شود ، با خاصیت ارتجاعی هوای پشت آن ، فضایی را برای حجم اضافه شده باز کرده و باعث خنثی شدن فشار آب می شود.

منبع انبساط بسته دیافراگمی منبع انبساط بسته دیافراگمی

2- منبع انبساط بسته قابل تنظیم :

این مخازن بزرگتر از منبع انبساط بسته دیافراگمی است و برای ساختمانهای بزرگتر کاربرد دارد. بخاطر پاره شدن تیوبها در فشار بالا، می توان از مخازن انبساط بسته قابل تنظیم استفاده نمود. در داخل این مخازن از تیوب خبری نیست و معمولا از یک گاز خنثی بجای هوا استفاده می کنند. ازت بهترین گاز برای منبع انبساط بسته است. زیرا در مقابل دما کمترین تغییر حجم را دارد. در ثانی قابلیت انحلال کمی با آب دارد. لذا از این مخازن در ساختمانهایی که مدار پر فشار و دما بالا دارند استفاده می شود.

منبع انبساط بسته قابل تنظیم منبع انبساط بسته قابل تنظیم

مدار منبع انبساط بسته :

مخزن انبساط بسته معمولا فقط از یک نقطه پس از بویلر به مدار وصل می شود.در این قسمت بخاطر بالاتر بودن دما نسبت به نقاط دیگر مدار ، بهترین نقطه نصب منبع انبساط بسته می باشد.

نحوه نصب منبع انبساط بسته نحوه نصب منبع انبساط بسته

نحوه نصب منبع انبساط بسته :

همانطور که گفته شد مخزن انبساط بسته ، استوانه ای فلزی است که معمولا 75 درصد آن آب است و 25 درصد آن ازت می باشد. بنابراین برای پرکردن ازت ، یک بوشن در بالای آن نصب می گردد. یک بوشن نیز در زیر آن برای رفت و برگشت دیگ نصب می شود. ممکن است مدار به نحوی طراحی شود که بوشن رفت و برگشت مجزا باشد . بنابراین یک بوشن دیگر نیز در زیر مخزن نصب می گردد. یک بوشن در بالا برای پر کردن آب جبرانی نصب می شود. یک بوشن دیگر نیز برای مانومتر بالای مخزن نصب می شود. برای سنجش سطح آب نیز دو بوشن در بالا و پایین مخزن قرار می گیرد تا سایت گلس برروی آنها نصب شود.

نقشه منبع انبساط بسته قابل تنظیم نقشه منبع انبساط بسته قابل تنظیم

محاسبه حجم منبع انبساط بسته :

محاسبه منبع انبساط بسته به دو صورت مهندسی و تخمینی انجام می شود که در متن زیر به هر دو صورت اشاره می شود:

1- محاسبه دقیق منبع انبساط بسته :

برای محاسبه حجم منبع انبساط بسته باید حجم آبگیری کل سیستم را بدانید. یعنی حجم آب داخل لوله ها و همه تجهیزات مدار را باید محاسبه و با هم جمع کنیم. سپس با استفاده از فرمول زیر ، حجم منبع انبساط بسته را محاسبه می کنیم:

فرمول محاسبه حجم منبع انبساط قابل تنظیم ازتی :

 فرمول محاسبه حجم منبع انبساط قابل تنظیم ازتی

فرمول محاسبه حجم منبع انبساط بسته دیافراگمی :

فرمول محاسبه حجم منبع انبساط بسته دیافراگمی

V: حجم مخزن انبساط بر حسب گالن
Vs: حجم آبگیری کل سیستم بر حسب گالن
Pa: فشار اتمسفر بر حسب PSI
Pf: فشار استاتیک ساختمان بر حسب PSI (مطلق)
Po: فشار کار سیستم بر حسب PSI (مطلق)
T: دمای کار سیستم بر حسب فارنهایت

2-محاسبه تخمینی حجم منبع انبساط بسته :

برای محاسبه سرانگشتی مخزن انبساط بسته باید با دانستن ظرفیت دیگ و ارتفاع ساختمان ، توسط جداول زیر حجم منبع انبساط بسته را محاسبه نمود:

جدول انتخاب منبع انبساط بسته قابل تنظیم ازتی :

جدول انتخاب منبع انبساط بسته قابل تنظیم ازتی جدول انتخاب منبع انبساط بسته قابل تنظیم ازتی

جدول انتخاب منبع انبساط بسته دیافراگمی :

جدول انتخاب منبع انبساط بسته دیافراگمی جدول انتخاب منبع انبساط بسته دیافراگمی

نرم افزار محاسبه حجم منبع انبساط بسته :

شما می توانید برای سهولت در انجام محاسبات از نرم افزار محاسبه حجم مخزن انبساط بسته در سایت ترموسافت به آدرس زیر استفاده نمایید. در این نرم افزار می توانید به دو صورت سرانگشتی و دقیق ، حجم مخزن انبساط بسته را محاسبه بفرمایید.

در بخش محاسبه تخمینی با وارد کردن ظرفیت حرارتی دیگ می توانید حجم حدودی منبع انبساط را محاسبه نمایید. اگر ظرفیت دیگ را هم نمی دانید می توانید با وارد شدن به لینک زیر ، آنرا محاسبه کرده و در قسمت مربوطه وارد کنید.

کلمات کلیدی: مخزن انبساط بسته,منبع انبساط بسته,منبع انبساط,مخزن انبساط,closed expansion tank,قیمت منبع انبساط,قیمت مخزن انبساط,منبع پشت بام,منبع دیگ,منبع بویلر,منبع شوفاژ,مخزن شوفاژ,منبع شوفاژخانه,مخزن شوفاژخانه,منبع موتورخانه,مخزن موتورخانه,تفاوت انبساط باز و بسته,منبع انبساط موتورخانه,منبع انبساط بسته چیست,نقشه لوله کشی منبع انبساط بسته,محاسبه منبع انبساط,محاسبه حجم منبع انبساط,محاسبه ظرفیت منبع انبساط,مخزن انبساط بسته,محاسبه مخزن انبساط,محاسبه حجم مخزن انبساط,محاسبه ظرفیت مخزن انبساط,فرمول محاسبه منبع انبساط, فرمول محاسبه حجم منبع انبساط, فرمول محاسبه ظرفیت منبع انبساط, فرمول مخزن انبساط بسته, فرمول محاسبه مخزن انبساط, فرمول محاسبه حجم مخزن انبساط, فرمول محاسبه ظرفیت مخزن انبساط,فرمول منبع انبساط, فرمول حجم منبع انبساط, فرمول ظرفیت منبع انبساط, فرمول مخزن انبساط بسته, فرمول مخزن انبساط, فرمول حجم مخزن انبساط, فرمول ظرفیت مخزن انبساط,جدول انتخاب منبع انبساط, جدول انتخاب حجم منبع انبساط, جدول انتخاب ظرفیت منبع انبساط, جدول انتخاب انبساط بسته, جدول انتخاب مخزن انبساط, جدول انتخاب حجم مخزن انبساط, جدول انتخاب ظرفیت مخزن انبساط,منابع انبساط,مخازن انبساط,محاسبات مخازن انبساط,محاسبات منابع انبساط,محاسبات منبع انبساط,محاسبات مخزن انبساط,کاربرد منبع انبساط,کاربرد مخزن انبساط,مدار منبع انبساط,مدار مخزن انبساط,نحوه نصب منبع انبساط بسته,نحوه نصب مخزن انبساط بسته,ظرفیت منبع انبساط,ظرفیت مخزن انبساط,حجم منبع انبساط,حجم مخزن انبساط,ظرفیت منبع انبساط بسته,ظرفیت مخزن انبساط بسته,حجم منبع انبساط بسته,حجم مخزن انبساط بسته,ضریب انبساط حجمی آب,قیمت انبساط بسته,لیست قیمت منبع انبساط بسته, قیمت منبع انبساط بسته,لیست قیمت مخزن انبساط بسته,قیمت منبع انبساط بسته,قیمت مخزن انبساط بسته,فرق انبساط بسته و بسته,فرق مخزن انبساط باز و بسته,تفاوت مخزن باز و بسته,تفاوت منبع انبساط باز و بسته,نحوه کار منبع انبساط,منبع انبساط چگونه کار می کند,کاتالوگ منبع انبساط بسته,

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.