نرم افزار محاسبه فن کویل


نرم افزار محاسبه فن کویل
چکیده :

مبحث تهویه مطبوع در زندگی ما برای ایجاد محیطی مناسب، اهمیت فراوانی دارد. لذا مهندسان دستگاههای بسیاری را برای این امر طراحی کرده اند. یکی از پرکاربردترین آنها فن کویل می باشد. فن کویل دستگاهی است که می توان برای دو هدف سرمایش و گرمایش هوای محیط از آن استفاده نمود. لذا ما در این مقاله به معرفی فن کویل ، انواع فن کویل ، اجزای فن کوئل و فرمول محاسبه فن کویل می پردازیم. در نهایت نیز برای سهولت در محاسبه ، به معرفی نرم افزار ترموسافت به آدرس زیر می پردازیم:

انواع فن کویل انواع فن کویل

فن کویل چیست؟

فنکویل دستگاهی است که برای گرمایش و سرمایش محیط داخلی ساختمان استفاده می شود. هنگامی که در زمستان نیاز به گرمایش اتاق داریم دستگاه فن کوئل می تواند هوا را گرم کند و در تابستان نیز که نیاز به سرمایش هوا داریم ، فن کویل باعث خنک شدن اطراف ما می شود . اجزای اصلی این دستگاه شامل کویل و فن می باشد که توسط یک کیس محافظت می شوند. هنگامی که کویل توسط یک آب ، گرم یا سرد می شود و فن به آن می دمد ، باعث تغییر دمای هوای خروجی از آن می شود.

اجزای فن کویل :

فن کویل ها دارای انواع زیادی می باشند . اما معمولا بصورت کلی شامل قطعات زیر می باشند:

1- کویل :

یک مبدل حرارتی فین پلیت است که آب سرد یا گرم وارد آن می شود و با انتقال حرارت با هوای اطراف ، موجب گرمایش یا سرمایش آن می شود. در فن کویلهای دو لوله ای فقط یک کویل وجود دارد که یک لوله رفت و یک لوله خروجی دارد.این نوع فن کویل در یک زمان فقط می تواند هوا را گرم یا سرد کند. اما در فن کویلهای چهار لوله ای ، دو کویل وجود دارد که هر کدام دارای ورودی و خروجی مستقل می باشند.فن کویل چهارلوله ای می تواند بصورت همزمان هم برای سرمایش و هم برای گرمایش استفاده شود.

2- فن یا بلوئر :

بلوئر در دستگاه فن کویل وظیفه مکش یا دهش هوا برروی سطح کویل را دارد. در حقیقت فن شامل یک الکتروموتور و یک پروانه است که توسط یک شافت به هم وصل شده اند . در بعضی مدلها نیز دو پروانه از دو طرف به الکتروموتور وصل شده اند. پروانه فن کویل ها از نوع سانتریفیوژ می باشند.

3- شیر هواگیری :

هنگامی که هوا داخل کویل جمع می شود باعث کاهش انتقال حرارت می شود. لذا یک شیر جهت هواگیری برروی کلکتور اصلی نصب می شود. شیر هواگیری در هر دو مدل دستی و اتوماتیک قابل سفارش می باشد.

4- شیر فلکه :

برای قطع و وصل آب فن کویل در زمان تعمیرات و موارد دیگر ، یک شیر برای ورودی آن نصب می شود.

5- ترموستات :

در بعضی از مدلهای فن کویل برای تنظیم دمای هوا ، یکعدد ترموستات نصب می گردد.

6- کلید سلکتور :

برای خاموش و روشن کردن فن و تنظیم دور تند و کند آن بکار می رود.

7- فیلتر هوا :

یکعدد فیلتر در ورودی دستگاه نصب می شود تا هوای تمیز و پاک به دستگاه وارد شود.

8- سینی درین :

هنگامی که هوای مرطوب با کویل سرد برخورد می کند ، ایجاد شبنم می نماید. لذا برای تخلیه شبنم ، از یک سینی در زیر کویل استفاده می نمایند.

9- جعبه فن کویل :

کیس یا جعبه ، مکعبی فلزی است که تمام تجهیزات فوق در داخل آن نصب می گردد.

انواع فن کویل :

فن کویل ها بر حسب جانمایی محل به چندین مدل تقسیم بندی می شوند:

- فن کویل زمینی :

فنکوئل زمینی در کنار دیوار و برروی زمین نصب می گردد و جزو فن کوئل های روکار محسوب می شود.هنگامی که طراح برای نصب ، در کنار دیوارها فضای کافی داشته باشد ،از این نوع فن کویل استفاده می نماید. فن کویل زمینی در دو مدل روبروزن و بالازن تولید می شود.

فن کویل زمینی فن کویل زمینی

- فن کویل دیواری :

شکل ظاهری این فن کویل شبیه کولر گازی دیواری می باشد و برروی دیوار و نزدیک سقف نصب می گردد. فن کویل دیواری نیز جزو فن کوئل های روکار محسوب می گردد.

فن کویل دیواری فن کویل دیواری

- داکت فن کویل یا فن کوئل سقفی :

اگر در هنگام طراحی ، فضای کافی برای نصب فن کویل وجود نداشته باشد ، می توانیم از فن کویل سقفی استفاده نماییم.فن کویل سقفی هم بصورت توکار و هم بصورت روکار تولید می شود.این نوع فن کویل به فن کویل کانالی نیز معروف می باشد.

فن کویل سقفی فن کویل سقفی

- فن کویل کاستی :

این نوع فن کویل نیز برروی سقف نصب می گردد. با این تفاوت که فن کویل کاستی در سقف کاذب نصب می شود.

فن کویل کاستی فن کویل کاستی

فن کویل دو لوله ای و فن کویل چهار لوله ای :

اکثر فن کویل هایی که در بالا معرفی شد ، در دو مدل دولوله ای و چهار لوله ای تولید می شوند. فن کویل دو لوله ای فقط دارای یک لوله ورودی و یک لوله خروجی آب است و در آن واحد فقط می توان برای گرمایش یا سرمایش از آن استفاده نمود.

اما فن کویل چهارلوله ای دارای دو لوله ورودی سرد و گرم و دو خروجی مربوط به آنها می باشد.این فن کویل ها در ساختمانهایی بکار می رود که لازم است در بعضی نواحی آن گرمایش و در برخی نواحی آن سرمایش انجام شود.

محاسبه ظرفیت و انتخاب فن کویل :

برای انتخاب فن کویل مورد نیاز ، ابتدا باید بار سرمایشی و بار گرمایشی فضا را محاسبه نمود. نحوه انجام این محاسبات در بخش مربوطه شرح داده شده است.

پس از آن می توان با استفاده از فرمولهای زیر مقدار هوادهی فن کویل و دبی آب گرم و سرد فن کویل را محاسبه نمود.

فرمول محاسبه هوادهی فن کویل :

CFM(Heating) = Q(Heating) / 95
CFM(Cooling) = Q(Cooling) / 26

Q(Heating): بار گرمایشی فضا بر حسب Btu/hr
Q(Cooling) : بار سرمایشی فضا بر حسب Btu/hr

فرمول محاسبه آب مورد نیاز فن کویل :

GPM (Heating) = Q(Heating) / 10000
GPM(Cooling) = Q(Cooling) / 5000

نرم افزار محاسبه فن کویل :

گروه نرم افزاری ترموسافت برای محاسبه فن کویل ، اقدام به طراحی نرم افزار فن کویل نموده است . از طریق این نرم افزار شما می توانید به محاسبه ظرفیت فن کویل بپردازید. از طریق لینک زیر می توانید به نرم افزار محاسبه ظرفیت فن کویل وارد شوید و با درج بار گرمایشی اتاق و بار سرمایش اتاق ، فن کویل مورد نیاز را محاسبه نمایید.

در صورت عدم اطلاع از بار گرمایشی اتاق ، می توانید از طریق لینک زیر آنرا محاسبه نمایید:

و در صورتی که بخواهید بار سرمایشی را نیز محاسبه نمایید می توانید از طریق لینکهای زیر محاسبه نمایید:

کلمات کلیدی: فن کویل,فن کوئل,فنکویل,فنکوئل, فن کویل چیست,فن کوئل چیست,فنکویل چیست,فنکوئل چیست, فن کویل پکیج,فن کوئل پکیج,فنکویل پکیج,فنکوئل پکیج, فن کویل ایستاده,فن کوئل ایستاده,فنکویل ایستاده,فنکوئل ایستاده, نصب فن کویل, نصب فن کوئل, نصب فنکویل, نصب فنکوئل, فن کویل سرمایشی و گرمایشی,فن کوئل سرمایشی و گرمایشی,فنکویل سرمایشی و گرمایشی,فنکوئل سرمایشی و گرمایشی, اجزای فن کویل, اجزای فن کوئل, اجزای فنکویل, اجزای فنکوئل, اجزاء فن کویل, اجزاء فن کوئل, اجزاء فنکویل, اجزاء فنکوئل, معایب فن کویل, معایب فن کوئل, معایب فنکویل, معایب فنکوئل, مزایای فن کویل, مزایای فن کوئل, مزایای فنکویل, مزایای فنکوئل, بهترین فن کویل, بهترین فن کوئل, بهترین فنکویل, بهترین فنکوئل, بهترین برند فن کویل, بهترین برند فن کوئل, بهترین برند فنکویل, بهترین برند فنکوئل, بهترین قیمت فن کویل, بهترین قیمت فن کوئل, بهترین قیمت فنکویل, بهترین قیمت فنکوئل, قیمت فن کویل, قیمت فن کوئل, قیمت فنکویل, قیمت فنکوئل, خرید فن کویل, خرید فن کوئل, خرید فنکویل, خرید فنکوئل, فروش فن کویل, فروش فن کوئل, فروش فنکویل, فروش فنکوئل, فن کویل دیواری,فن کوئل دیواری,فنکویل دیواری,فنکوئل دیواری, فن کویل زمینی,فن کوئل زمینی,فنکویل زمینی,فنکوئل زمینی, فن کویل سقفی,فن کوئل سقفی,فنکویل سقفی,فنکوئل سقفی, فن کویل کاستی,فن کوئل کاستی,فنکویل کاستی,فنکوئل کاستی, فن کویل کاستی,فن کوئل کاستی,فنکویل کاستی,فنکوئل کاستی, داکت فن کویل, داکت فن کوئل, داکت فنکویل, داکت فنکوئل, فن کویل کانالی, فن کوئل کانالی, فنکویل کانالی, فنکوئل کانالی, محاسبه فن کویل,محاسبه فن کوئل,محاسبه فنکویل,محاسبه فنکوئل, محاسبه ظرفیت فن کویل,محاسبه ظرفیت فن کوئل,محاسبه ظرفیت فنکویل,محاسبه ظرفیت فنکوئل, فرمول محاسبه ظرفیت فن کویل, فرمول محاسبه ظرفیت فن کوئل, فرمول محاسبه ظرفیت فنکویل, فرمول محاسبه ظرفیت فنکوئل, نرم افزار محاسبه فن کویل, نرم افزار محاسبه فن کوئل, نرم افزار محاسبه فنکویل, نرم افزار محاسبه فنکوئل, نرم افزار محاسبه ظرفیت فن کویل, نرم افزار محاسبه ظرفیت فن کوئل, نرم افزار محاسبه ظرفیت فنکویل, نرم افزار محاسبه ظرفیت فنکوئل, Fan coil, fancoil , duct coil , fan coil calculation

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.