نرم افزار محاسبه ایرواشر


محاسبه ایرواشر
چکیده :

انتخاب صحیح یک دستگاه تهویه مطبوع همیشه از اولویت های مهندسین طراح برای تامین آسایش ساکنین یک ساختمان می باشد. دستگاه ایرواشر نیز یکی از تجهیزات مهم و کاربردی تهویه مطبوع است که در تابستان و زمستان ، جهت سرمایش و گرمایش هوای ساختمان بکار می رود. این دستگاه بعلت سادگی اجزا و کم هزینه بودن آن همواره مورد توجه مهندسان طراح بوده است. لذا ما در این مقاله به تعریف دستگاه ایرواشر ،نحوه کار ایرواشر و اجزای ایرواشر می پردازیم. در ادامه ،فرمول محاسبه ایرواشر را تشریح نموده و در انتها به معرفی نرم افزار محاسبه ایرواشر می پردازیم. شما می توانید با استفاده از لینک زیر به این نرم افزار وارد شوید:

نمای یک دستگاه ایرواشر نمای یک دستگاه ایرواشر

ایرواشر یا هواشو چیست :

در صنعت تهویه مطبوع ، ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای خنک کردن هوا رطوبت زنی می باشد . در شهرهایی که آب و هوای خشک و نیمه خشک دارند ، استفاده از دستگاههایی نظیر کولر آبی و ایرواشر بسیار مقرون به صرفه می باشد. ایرواشر (Air Washer) دستگاهی است که از طریق سرمایش تبخیری (رطوبت زنی) ، هوا را خنک می کند. در اثر رطوبت زنی ، گرمای هوا به آب منتقل شده و خنک می گردد. آب نیز با بالا رفتن گرمای نهان خود تبخیر می شود. در هنگام تبخیر نیز گرمای بیشتری از هوا جذب می کند تا تبخیر سریعتر صورت گیرد.

در برخی ایرواشرها یک کویل گرمایشی هم تعبیه می شود تا در زمستان نیز هوای گرم و مطبوع توسط ایرواشر تولید گردد. برای تصفیه هوا هم چندین فیلتر در ورودی دستگاه نصب می شود تا در نهایت هوای پاک و تمیزی از دستگاه خارج گردد.

ایرواشر چگونه کار می کند :

همانطور که در بالا اشاره شد ، از ایرواشر در تابستان برای خنک کاری هوا و در زمستان برای گرمایش هوای ساختمان استفاده می شود. بنابراین طرز کار آنرا برای حالتهای گرمایش و سرمایش بصورت جداگانه توضیح خواهیم داد:

- طرز کار ایرواشر در تابستان :

هنگامی که هوای برگشتی یا تازه به دستگاه ایرواشر وارد می شود ، توسط فیلتر تصفیه می گردد تا از نفوذ گرد و غبار به دستگاه جلوگیری شود. در مرحله بعد، رطوبت زنی در ایرواشر توسط نازلهایی انجام می شود که آب را بصورت پودری شکل برروی هوا می پاشند. همانطور که می دانیم هنگامی که آب بصورت پودری شکل به هوا پاشیده شود تمایل بسیار زیادی به تبخیر دارد . لذا برای تبخیر ، گرمای هوا را جذب کرده و باعث پایین آمدن دمای هوا می گردد. در ضمن هنگام پاشش آب به هوا ، ذرات ریز گرد و غبار نیز از هوا شسته می شوند.سپس هوا به اتاقکی وارد می شود که توسط فیلتر های مخصوص ، رطوبت اضافی هوا جذب آنها می شود. در نهایت هوای مطبوع و خنک با رطوبت مناسب توسط یک فن بطرف کانال های هوا دمیده شده و از دستگاه خارج می شود.

- طرز کار ایرواشر در زمستان :

در مکانیزم گرمایش ایرواشر ، ابتدا هوای ورودی به دستگاه توسط فیلتر از ذرات معلق پاکسازی می گردد. سپس از یک کویل گرمایشی عبور می نماید که آبگرم مصرفی آن توسط یک بویلر تامین می شود.اگر بخواهیم پس از گرمایش هوا ، رطوبت آنرا زیاد کنیم می توانیم با پاشش آبی که قبلا پیش گرم شده است ، مقداری رطوبت را نیز به هوا اضافه نماییم تا هوایی مطبوع تر تولید گردد. سپس هوای گرم شده توسط فن بطرف دریچه خروجی دستگاه دمیده می شود.

اجزای دستگاه ایرواشر :

یک دستگاه ایرواشر استاندارد دارای اجزای اصلی زیر می باشد:

- الکتروفن :

برای دمیدن هوای تولید شده توسط دستگاه از یک فن استفاده می شود. فن مورد استفاده در ایرواشرها از نوع گریز از مرکز می باشد و پروانه آنها از جنس گالوانیزه ساخته می شود.

- فیلتر هوا :

در ورودی دستگاه یک یا چند عدد صافی هوا نصب می شود تا از ورود ذرات معلق و گرد و غبار به دستگاه جلوگیری شود.

- مجموعه پمپ آب،ریل ها و نازلها :

برای مرطوب کردن هوا و جهت پاشش منظم آب بر سطح هوای عبوری از تعدادی نازل مخصوص ، یکعدد پمپ و لوله کشی داخلی (ریل یا کلکتور) در دستگاه استفاده می شود.

- کویل گرمایشی :

برای گرمایش هوا در زمستان ، سرراه هوا یکعدد کویل ازنوع فین پلیت نصب می شود. با گردش آب داغ یا بخار در داخل این کویل ، هوای عبوری از آن گرم خواهد شد.

- کویل سرمایشی :

در برخی موارد یکعدد کویل سرمایشی نیز در داخل ایرواشر نصب می شود تا راندمان دستگاه بالاتر رود. این کویل معمولا در ایرواشرهایی قرار می گیرد که در مناطق مرطوب تر استفاده می شوند.

- فیلتر قطره گیر :

برای کنترل رطوبت هوای خروجی و جلوگیری از خروج قطرات آب مخلوط با هوا ، از یک فیلتر قطره گیر در ایرواشر استفاده می شود .

- سنسورها و تجهیزات کنترلی :

وظیفه آنها در هواشو تنظیم دما ، رطوبت و مقدار هوای تولیدی در ایرواشر می باشد.

- دمپر :

برروی دستگاه ایرواشر چهار عدد دریچه یا دمپر قابل تنظیم نصب می گردد. یکعدد برای ورودی هوای تازه ، یکعدد برای ورودی هوای برگشتی ، یکعدد برای خروج هوای بای پس اضافی و یکعدد نیز برای کانال خروجی دستگاه. وظیفه دمپر تنظیم نمودن میزان دبی هوای برگشتی و هوای تازه به دستگاه و خروج هوای گرم یا سرد بطرف کانالها می باشد. لازم بذکر است دمپرها بصورت دستی یا اتوماتیک برروی ایرواشر قابل سفارش می باشند.

- بدنه دستگاه :

ایرواشر دارای یک کیس یا بدنه مکعبی شکل است که تمام اجزای آن درون این کیس فلزی نصب می شوند. بدنه این کیس از جنس گالوانیزه یا استنلس استیل با رنگ آنتی استاتیک ساخته می شود.

- شاسی ایرواشر :

تمامی متلقات فوق برروی یک شاسی که از پروفیل مقاوم ساخته می شود ، قرار می گیرند.

مزایای دستگاه ایرواشر :

  • قابل استفاده در بیشتر مناطق کشور بخاطر دارا بودن آب و هوای خشک و نیمه خشک
  • قابل استفاده بودن هواشو برای سرمایش وگرمایش
  • کم هزینه بودن مصرف برق در ایرواشر بخاطر عدم وجود سیستم تبرید تراکمی و کمپرسور در آن
  • سادگی و عدم پیچیدگی در ساخت و در نتیجه کم هزینه بودن آن نسبت به دیگر سیستمهای تهویه مطبوع
  • قابل استفاده در اکثر کاربری ها نظیر آپارتمانها، برجها، بیمارستانها و اماکن مذهبی
  • پایین بودن هزینه نگهداری و تعمیر بخاطر سادگی اجزای آن
  • حذف ذرات معلق و مضر در هوا توسط پاشش آب
  • نصب و راه اندازی کم هزینه
  • حذف لوله کشی ، رادیاتور و دیگر لوازم سرمایشی و گرمایشی در ساختمان

معایب دستگاه ایرواشر :

  • غیر قابل استفاده بودن آن در مناطق مرطوب
  • افزایش قطرات موجود در هوا و بالا رفتن رطوبت آن در مواردی خاص
  • محدودیت در کاهش دما مخصوصا در مناطق نیمه مرطوب
  • مصرف آب زیاد در مناطق خشک
محاسبه ظرفیت ایرواشر :

برای محاسبه ایرواشر باید گرمای محسوس فضای خنک شونده و دمای خشک و مرطوب شهر را بدانیم. سپس با استفاده از فرمولهای زیر می توانیم ظرفیت هوادهی ایرواشر را محاسبه کنیم:

فرمول محاسبه ایرواشر

E: راندمان دستگاه ایرواشر
Td: دمای خشک بیرون (فارنهایت)
Tw: دمای مرطوب بیرون (فارنهایت)
Ta: دمای خشک خروجی از دستگاه (فارنهایت)
ρ: چگالی هوا در منطقه
H: ارتفاع منطقه نسبت به سطح دریا(فوت)
GPM: میزان آب مصرفی (گالن در دقیقه)
CFM: هوادهی ایرواشر (فوت مکعب بر دقیقه)

نرم افزار محاسبه ایرواشر :

برای اینکه بتوانیم به آسانی دستگاه ایرواشر مورد نیاز را محاسبه نماییم ، تیم نرم افزاری ترموسافت اقدام به طراحی نرم افزار محاسبه ایرواشر نموده است. شما می توانید با ورود به لینک زیر ، اطلاعات اولیه را وارد کرده و براحتی ایرواشر را محاسبه نمایید.

برای محاسبه بار سرمایشی محسوس نیز می توانید با استفاده از لینک زیر به برنامه مربوطه در سایت ترموسافت وارد شده و آنرا محاسبه بفرمایید. البته توجه داشته باشید که باید در ابتدا قسمت بار سرمایی مهندسی را انتخاب نمایید

کلمات کلیدی: ایرواشر,هواشو,هواشور,ایرواشر چیست,هواشو چیست,هواشور چیست, ایرواشر سقفی,هواشو سقفی,هواشور سقفی,ایرواشر آپارتمانی,هواشو آپارتمانی,هواشور آپارتمانی,ایرواشر چگونه کار می کند,هواشو چگونه کار می کند,هواشور چگونه کار می کند,ایرواشر ایستاده,هواشو ایستاده,هواشور ایستاده,قطعات ایرواشر, قطعات هواشو, قطعات هواشور,اجزای ایرواشر, اجزای هواشو, اجزای هواشور,کاربرد ایرواشر, کاربرد هواشو, کاربرد هواشور,تولید ایرواشر, تولید هواشو, تولید هواشور,فروش ایرواشر,فروش هواشو, فروش هواشور,خرید ایرواشر, خرید هواشو, خرید هواشور,محاسبه ایرواشر, محاسبه هواشو, محاسبه هواشور,ظرفیت ایرواشر, ظرفیت هواشو, ظرفیت هواشور,محاسبه ظرفیت ایرواشر, محاسبه ظرفیت هواشو, محاسبه ظرفیت هواشور,نرم افزار محاسبه ظرفیت ایرواشر, نرم افزار محاسبه ظرفیت هواشو, نرم افزار محاسبه ظرفیت هواشور,انواع ایرواشر, انواع هواشو, انواع هواشور,طرز کار ایرواشر, طرز کار هواشو, طرز کار هواشور,نحوه عملکرد ایرواشر, نحوه عملکرد هواشو, نحوه عملکرد هواشور,قیمت ایرواشر, قیمت هواشو, قیمت هواشور,لیست قیمت ایرواشر, لیست قیمت هواشو, لیست قیمت هواشور,کاتالوگ ایرواشر, کاتالوگ هواشو, کاتالوگ هواشور,ایرواشر صنعتی,هواشو صنعتی,هواشور صنعتی,ایرواشر خانگی,هواشو خانگی,هواشور خانگی,مزایا و معایب ایرواشر, مزایا و معایب هواشو, مزایا و معایب هواشور,معایب ایرواشر, معایب هواشو, معایب هواشور,مزایای ایرواشر, مزایای هواشو, مزایای هواشور,

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.