نرم افزار محاسبه ابعاد کانال هوا و افت فشار کانال


محاسبه ابعاد کانال هوا و افت فشار کانال
چکیده :

در تاسیسات مکانیکی ساختمان ، تهویه مطبوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مهندسین رشته تهویه مطبوع باید بدرستی ظرفیت دستگاهها را محاسبه نمایند تا محیطی مطلوب برای آسایش انسان بوجود آید. یکی از مواردی که باید در بخش تهویه مطبوع محاسبه شود ، ابعاد کانال هوا می باشد. یعنی ابعاد کانال هوا باید بصورتی محاسبه شود که هوادهی سیستم دچار اختلال و افت نشده و صداهای اضافی نیز در آن تولید نشود. پس بعلت اهمیت این موضوع در مقاله زیر به معرفی کانال و انواع آن می پردازیم. سپس محاسبات و فرمول محاسبه ابعاد کانال هوا را در اختیار شما قرار می دهیم. در انتها نیز نرم افزار محاسبه ابعاد کانال هوا را به شما معرفی می نماییم. شما می توانید با استفاده از دکمه زیر به نرم افزار مربوطه وارد شوید:

انواع کانال هوا انواع کانال هوا

کانال هوا :

کانال هوا یا داکت (Air Duct)مسیری است برای هدایت هوا از دستگاههای تهویه مطبوع تا مکانهایی که باید به آنها دمیده شود.کانال هوا معمولا به شکل دایره ای یا چهارگوش ساخته می شود.

جنس کانال هوا :

کانال هوا معمولا از جنس گالوانیزه ، آهنی،استیل یا آلومینیوم ساخته می شود. البته با ظهور فناوری، کانالهای ارتجاعی یا فلکسیبل و کانال های پیش عایق نیز تولید شده اند.

محاسبه ابعاد کانال هوا :

برای محاسبه ابعاد کانال هوا به روش سرعتی ابتدا باید با در نظر گرفتن سرعت هوای داخل کانال، قطر معادل را محاسبه نمود. سپس با استفاده از قطر معادل کانال می توان افت فشار هوا و ابعاد کانال را بدست آورد.

در این روش ، سرعت هوای مناسب برای هر کاربری از جداول استاندارد استخراج می گردد. سپس با جایگذاری این عدد در فرمول زیر می توان سطح مقطع کانال و پس از آن قطر معادل کانال را محاسبه نمود:

جدول استخراج سرعت جدول استخراج سرعت هوا در کانال برای ساختمانهای مختلف
فرمول محاسبه ابعاد کانال هوا :

فرمول محاسبه ابعاد کانال هوا

A: سطح مقطع کانال
Q: دبی هوا
V: سرعت هوا
D: قطر معادل کانال

حال می توان با استفاده از نمودارهای زیر افت فشار کانال مورد نظر را بدست آورد:

نمودار افت فشار کانال بر حسب سرعت هوا و قطر کانال نمودار افت فشار کانال بر حسب سرعت هوا و قطر کانال برای کانال گالوانیزه در فشار استاندارد هوا

در صورتیکه بخواهیم از کانال با سطح مقطع چهارگوش استفاده کنیم می توانیم با استفاده از نمودار زیر ، طول و عرض کانال را بدست آوریم:

نمودار تبدیل قطر کانال مدور به کانال چهار گوش نمودار تبدیل قطر کانال مدور به کانال چهار گوش

نرم افزار محاسبه ابعاد کانال هوا :

همانطور که از محاسبات بالا مشخص است ، پیدا کردن ابعاد کانال از نمودارهای فوق کمی مشکل بنظر می رسد. اما برای سهولت در محاسبات می توانید با ورود به لینک زیر وارد قسمت محاسبه ابعاد کانال در سایت ترموسافت شده و به راحتی ابعاد کانال مورد نظر خود را محاسبه نمایید.کافی است کاربری کانال را مشخص کنید تا سرعت استاندارد در کانال بصورت اتوماتیک در فیلد مربوطه پرشود. سپس با وارد کردن مقدار هوا دهی کل و فشردن دکمه محاسبه ، ابعاد کانال و قطر معادل کانال و افت فشار کانال به شما نمایش داده خواهد شد.

کلمات کلیدی: افت فشار کانال,افت فشار داکت,افت فشار هوا,کانال هوا,داکت هوا,محاسبه کانال هوا,محاسبه ابعاد کانال هوا,قطر معادل کانال,طول و عرض کانال هوا,محاسبه طول و عرض کانال هوا,کانال هوا چیست,جنس کانال هوا,نرم افزار کانال هوا,نرم افزار محاسبه کانال هوا,نرم افزار محاسبه افت فشار هوا,نرم افزار محاسبه ابعاد کانال هوا,طراحی کانال,فرمول محاسبه ابعاد کانال,طراحی ابعاد کانال هوا,روش های طراحی کانال,هوادهی کانال,ابعاد کانال کولر,محاسبه ابعاد کانال کولر,کانال کشی کولر آبی,محاسبه ابعاد کانال کولر,کانال ایرواشر,کانال هوای ایرواشر,محاسبه ابعاد دریچه کانال هوا,دریچه کانال هوا,دریچه کانال کولر

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.