نرم افزار محاسبه ظرفیت کولر آبی


محاسبه ظرفیت کولر آبی
چکیده :

انسان در فصل تابستان نیاز به خنک کردن هوای محیط خود دارد. لذا ما با استفاده از انواع کولر ، محیطی دلپذیر را برای زندگی فراهم می کنیم. اما برای انتخاب کولر مناسب و خرید آن ، باید ظرفیت آنرا برآورد کنیم . بنابراین ما در این مقاله به تعریف کولر، انواع کولر و بصورت اختصاصی به کولر آبی می پردازیم. سپس فرمول محاسبه کولر آبی را بررسی کرده و در نهایت به معرفی نرم افزار محاسبه کولر آبی به آدرس زیر می پردازیم:

کولر چیست؟

کولر دستگاهی است که گرمای هوای محیط را جذب و به یک سیال دیگر انتقال می دهد. در نتیجه باعث خنک شدن هوای داخل ساختمان می شود

انواع کولر :

بر حسب نوع جذب گرما و دفع آن، کولرها به دو دسته کولر تبخیری و کولر تبریدی تقسیم بندی می شوند که در زیر به هر کدام می پردازیم:

1- کولر تبخیری :

طرز کار کولر تبخیری بسیار ساده است. به نحوی که بشر از سالهای دور از آن استفاده می کرد. اگر شما آب را روی کاه بریزید و به آن هوا بدمید ، هوای خروجی خنک خواهد شد. دلیل آن بالا رفتن انرژی نهان آب توسط گرمای هوا و در نتیجه تبخیر آن و جذب زیاد گرما توسط آب در هنگام تبخیر است . بدین طریق هوا دمای خود را از دست داده و خنک تر می شود.به این عمل سرمایش تبخیری گویند.

کولر تبخیری کولر تبخیری

2- کولر تراکمی :

در سالهای اخیر و با پیشرفت تکنولوژی ، گازهایی کشف شدند که قابلیت زیادی در جذب و دفع دمای هوا دارند. اگر آنها در مجاورت هوا باشند گرمای زیادی را جذب کرده و تبخیر می شوند و اگر آنها را متراکم و مایع کنیم ، می توانند گرمای خود را به راحتی دفع کنند. لذا برای تبخیر آنها از یک شیر انبساط و برای تراکم آنها از یک کمپرسور استفاده می کنند . یعنی با ایجاد یک سیکل بنام سیکل تراکمی می توان هوا را خنک کرد. کولر های تراکمی از این سیکل برای تبرید هوا استفاده می کنند.ما در مقاله ای جداگانه به سیکل تبرید و دستگاههای مربوطه خواهیم پرداخت.شما می توانید توسط لینک زیر به مطالب آن دسترسی پیدا کنید:

کولر گازی کولر گازی

انواع کولر تبخیری :

دستگاههای سرمایش تبخیری اکثرا طرز کار مشابهی دارند. انواع دستگاههای سرمایش تبخیری شامل کولر آبی،ایرواشر،زنت ، برج خنک کن و مشتقات آنها می باشد.

زنت زنت

کولر آبی :

نوعی کولر تبخیری است که از تبخیر آب برای سرمایش هوا استفاده می کند. در دستگاه کولر آبی ، آب بروی یک بستر پوشال یا سلولز ریخته می شود. سپس هوا توسط یک فن از بیرون دستگاه مکیده شده و از لابلای این بستر عبور می کند. در این هنگام ، هوا و آب تماس مستقیم پیدا کرده و گرمای هوا به آب منتقل می شود.بلافاصله گرمای نهان آب بالا رفته و آب تبخیر می شود. در این هنگام گرمای بیشتری را از هوا جذب کرده و هوا را خنک تر می کند. سپس هوای خنک شده توسط فن به کانال هوا و اتاقها دمیده می شود.در ضمن مقداری رطوبت نیز از این طریق به هوا اضافه می گردد.

کولر آبی کولر آبی

موارد استفاده از کولر آبی و تبخیری :

کولرهای تبخیری بعلت آنکه مقداری رطوبت به هوا اضافه می کنند باید در مناطقی استفاده شوند که آب و هوای آنها معتدل یا خشک است. در مناطق مرطوب ، هوا از لحاظ رطوبت در حالت اشباع قرار داشته و گرمای نهان و رطوبت آن زیاد است و بنابراین در این شهرها با استفاده از کولر آبی ، انتقال حرارت و انتقال جرم انجام نمی شود.

مزایای کولر آبی:

  • مصرف برق کمی دارند. این کولرها از برق فقط برای فعال کردن الکتروموتور فن استفاده می کنند.
  • برای جذب گرما از آب استفاده می کنند که بسیار در دسترس بوده و ارزان است.
  • ساخت دستگاه کولر آبی از متریالی ساده بوده و دستگاهی ارزان قیمت است.
  • در شهرهای خشک ، با افزایش رطوبت هوا باعث طراوت هوای اطراف می شود.
  • بعلت عدم پیچیدگی به راحتی قابل تعمیر است.
  • استفاده از آن بسیار راحت بوده و توسط چند کلید راه اندازی می شود.

معایب کولر آبی :

  • در مناطق مرطوب قابل استفاده نیستند.
  • مصرف آب بالایی دارند و در مناطقی که بهای آب زیاد است ، قابل استفاده نیست.
  • در برخی موارد رطوبت زیادی را به هوا منتقل کرده و اصطلاحا هوا را شرجی می کنند.
  • در هنگامی که آب مدتی در کف تشتک آن بماند بوی نامطبوعی را به ساختمان منتقل می کنند.
  • اگر تشتک آن بعد از مدتی شستشو نشود ، محل تجمع باکتری های بیماری زا خواهد شد.

محاسبه کولر آبی :

برای اینکار ابتدا باید دمای خشک و دمای مرطوب منطقه را از سازمان هواشناسی استخراج کنیم. سپس با استفاده از فرمولهای زیر به محاسبه ظرفیت کولر آبی مناسب می پردازیم:

فرمول محاسبه کولر آبی

ACH: ضریب تعویض هوا
DB : دمای خشک محیط برحسب فارنهایت
WB : دمای مرطوب محیط برحسب فارنهایت
CFM: هوادهی کولر آبی بر حسب فوت مکعب در دقیقه
V: حجم اتاق بر حسب فوت مکعب

نرم افزار محاسبه ظرفیت کولر آبی :


با ورود به سایت ترموسافت و انتخاب بخش "محاسبه کولر آبی" به آدرس زیر، می توانید با وارد کردن نام شهر و مساحت آپارتمان خود، ظرفیت هوادهی کولر آبی و مصرف آب آنرا محاسبه نمایید.

کلمات کلیدی: کولر,کولر آبی,کولر تبخیری,کولر مناسب,سرمایش تبخیری,کولر سلولوزی,کولر سلولزی,محاسبه کولر,محاسبه هوادهی کولر,محاسبه ظرفیت کولر,هوادهی کولر,محاسبه مصرف آب کولر,انواع کولر,سیکل تبرید,تبرید تراکمی,انتخاب کولر,انواع کولر,انواع کولر آبی,کولر آبی مناسب,نرخ تعویض هوا,ضریب تعویض هوا,قیمت کولر,قیمت کولر آبی,لیست قیمت کولر,خرید کولر آبی,بهترین قیمت کولر آبی,کولر آبی سلولزی,بهترین کولر آبی,قیمت و خرید کولر آبی,قیمت کولر آبی سلولزی,زنت,نرم افزار محاسبه کولر آبی,ظرفیت کولر آبی,کولر آبی مناسب

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.