نرم افزار محاسبه پمپ سیرکولاتور


محاسبه پمپ سیرکولاتور
چکیده :

در این مقاله با توجه به نیاز طراحان تاسیسات مکانیکی ساختمان ، نرم افزار طراحی و انتخاب پمپ سیرکولاتور را معرفی می نماییم. اما ابتدا به تعریف پمپ,انواع پمپ و سپس به یکی از انواع آن یعنی "پمپ سیرکولاتور" می پردازیم. در ادامه، اجزای پمپ سیرکولاتور,نحوه کار آن و انواع پمپ سیرکولاتور را معرفی نموده و در بخشهای دیگر مقاله فرمول های محاسبه دبی و هد پمپ سیرکولاتور را در اختیار شما قرار می دهیم . در نهایت نيز به معرفی نرم افزار طراحی پمپ سیرکولاتور در سایت " ترموسافت " (با لینک زیر) می پردازیم که در آن می توانید به محاسبه و انتخاب پمپ بپردازید .

پمپ چیست؟

پمپ (PUMP) وسیله ایست که انرژی را از منبعی خاص دریافت و به یک سیال انتقال داده و باعث افزایش فشار سیال می گردد. منبع انرژی اولیه پمپ می تواند برق،موتور دیزل یا بنزینی، هندل دستی ،رودخانه یا باد باشد.

پمپ آب دستی

انواع پمپ :

پمپها بر اساس نوع سیال و مقدار فشاری که باید تولید کنند به دو شاخه اصلی تقسیم بندی می شوند:

- پمپ دینامیک :

در این پمپها، افزایش فشار برروی سیال بصورت یکنواخت انجام می شود. در پمپ دینامیک از یک پروانه استفاده می شود که با سرعت چرخیده و سیال را بصورت فشار ثابت بطرف مصرف کننده پمپ می کند. پمپ دینامیک خود به دو شاخه پمپ گریز از مرکز (Centrifugal pump) و پمپ محوری (Axial-flow pump) تقسیم بندی می شود.

پمپ جریان محوری یا پمپ اکسیال

- پمپ جابجایی مثبت :

در این پمپها بجای پروانه ، از پیستون رفت و برگشتی،دیافراگم یا انواع چرخدنده استفاده می شود. لذا جریان خروجی از آن بصورت پریودیک بوده و مانند پمپهای دینامیک یکنواخت نیست. پمپهای جابجایی مثبت به دو شاخه اصلی پمپهای دورانی و پمپهای پیستونی تقسیم بندی می شوند.

پمپ جابجایی مثبت دنده ای

- پمپ سیرکولاتور :

پمپ سیرکولاتور (circulator Pump) برای گردش آب مدارهای گرمایشی یا سرمایشی در یک ساختمان استفاده می شود. پمپهای سیرکوله ساختمانها از نوع گریز از مرکز می باشند.

پمپ سیرکولاتور سانتریفوژ زمینی

کاربرد پمپ سیرکولاتور :

این پمپ ها برای سیرکوله آب دیگ,سیرکوله آب گرمایش از کف,سیرکوله آب مدار سرمایشی چیلر و برگشت آبگرم مصرفی کاربرد دارند.

اجزای پمپ سیرکولاتور :

پمپ های سیرکولاتور شامل دو بخش اصلی الکتروموتور و پمپ می باشد. قسمت الکتروموتور از یک روتور الکتریکی تشکیل شده است و قسمت پمپ آن نیز از یک پروانه ، هوزینگ، سیل مکانیکی و میله واسط بین الکتروموتور و پمپ تشکیل شده است.

اجزاء پمپ سیرکولاتور خطی اجزاء پمپ سیرکولاتور خطی

انواع پمپ سیرکولاتور :

پمپ های سیرکولاتور به دو نوع خطی و زمینی تقسیم بندی می شوند.

1- پمپ سیرکولاتور خطی :

این پمپها بعلت کوچک بودن ، کم وزن بودن و هم محور بودن ورودی و خروجی آن ، قابلیت نصب راحت و مستقیم برروی خط لوله را دارند. لذا به آنها پمپ خطی گفته می شود.در پمپ آب خطی روتور مستقیما به پروانه وصل شده است و هیچگونه واسطی ندارند.بدین طریق خرابی های ناشی از آنها حذف شده و عمر پمپ بالاتر می رود. البته بخاطر کوچک بودن الکتروموتور آنها، پمپ های خطی برای فشار های کم استفاده می شوند.

پمپ سیرکولاتور خطی

2- پمپ سیرکولاتور زمینی :

: در مواردی که نیاز به دبی آب زیاد و پر فشار داریم مسلما باید از الکتروموتور و پمپ بزرگ و قوی استفاده نماییم. لذا بخاطر وزن بالا،لزوم تعمیر پذیری و مونتاژ و دمونتاژ آنها لازم است الکتروموتور و پمپ بصورت جداگانه ساخته شده و توسط یک محور واسط بهم کوپل شوند. پمپ های زمینی معمولا روی یک شاسی نصب می شوند و برای جلوگیری از انتقال لرزش آنها به خط لوله از لرزه گیر استفاده می شود. در پمپهای زمینی محور ورودی پمپ بر محور خروجی آن عمود می باشد.

محاسبه پمپ سیرکولاتور :

برای محاسبه پمپ سیرکولاتور باید به دو مقوله دبی پمپ و هد پمپ بپردازیم:

1- محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور :

دبی میزان حجم آبی است که پمپ باید در واحد زمان به مدار شارژ نماید. واحدهای دبی مترمکعب در ساعت،لیتر در ثانیه،لیتر در دقیقه،گالن در دقیقه و ... می باشد. برای محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور باید ظرفیت حرارتی دیگ یا بار برودتی چیلر را بدانیم. سپس با استفاده از فرمول های زیر، دبی مورد نیاز مدار را بدست می آوریم.

محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور مدار گرمایشی :

m =Q(Btu/hr) / 10000

m دبی پمپ برحسب GPM و Q ظرفیت حرارتی دیگ یا کویل است .

محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور مدار سرمایشی :

m =Q(Btu/hr) / 5000

m دبی پمپ برحسب GPM و Q ظرفیت برودتی چیلر است .

2- محاسبه هد پمپ سیرکولاتور :

هد پمپ میزان ارتفاعی است که پمپ می تواند آب را بطرف بالا شارژ نماید. واحد هد پمپ، متر یا فوت می باشد. در واقع هد پمپ شامل دو پارامتر اصلی ارتفاع و افت فشار است. یعنی برای محاسبه هد پمپ باید ارتفاعی که باید آب به بالا شارژ شود و همچنین مقدار افت فشار مسیر را بدانیم . گفتنی است در مدارهای سیرکوله مقدار ارتفاعی که آب به بالا می رود با ارتفاعی که بر می گردد مساوی و معادل صفر است و تاثیر چندانی در محاسبه هد پمپ سیرکولاتور نخواهد داشت.بنابراین عملا هد پمپ مساوی افت فشار مسیر خواهد بود. بنابراین باید طول لوله های رفت و برگشت، طول معادل اتصالات و افت فشار تجهیزات استفاده کننده را محاسبه نماییم تا هد پمپ بدست آید.

نرم افزار محاسبه پمپ سیرکولاتور :

برای محاسبه پمپ سیرکولاتور می توانید با استفاده از لینک زیر وارد سایت "ترموسافت– بخش محاسبه پمپ سیرکولاتور "شده و هر دو پارامتر دبی و هد پمپ را محاسبه نمایید.

با انتخاب قسمت محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور و وارد کردن ظرفیت حرارتی دیگ می توانید آنرا محاسبه نمایید. اگر ظرفیت حرارتی دیگ را نمی دانید برروی لینک محاسبه که در زیر آن است کلیک کنید تا به قسمت محاسبه دیگ وارد شوید . پس از محاسبه ظرفیت دیگ در آن قسمت ، با فشردن دکمه برگشت نتیجه ، به برنامه محاسبه دبی برگردید تا دبی پمپ برحسب ظرفیت دیگ که حالا در باکس خود بصورت اتوماتیک پر شده است محاسبه شود. می توانید برای محاسبه ظرفیت دیگ از لینک زیر بصورت جداگانه نیز استفاده نمایید:

سپس با انتخاب دکمه محاسبه هد پمپ و وارد کردن اطلاعات طول مسیر می توانید هد پمپ را نیز محاسبه نمایید. در قسمت افت فشار مجاز عدد استاندارد 2.5 متر در هر صد متر برای افت فشار در نظر گرفته شده است. اما اگر بخواهید آنرا بصورت دقیق تر محاسبه کنید، با انتخاب لینک محاسبه در زیر آن می توانید به فرم محاسبه افت فشار لوله وارد شوید و برای سایز لوله مورد نظر ، افت فشار دقیق را محاسبه نمایید. از لینک زیر می توانید فرم محاسبه افت فشار را مشاهده نمایید.

کلمات کلیدی:
پمپ,پمپ سیرکوله,پمپ سیرکولاتور,محاسبه پمپ,انتخاب پمپ,هد پمپ,دبی پمپ,آبدهی پمپ,میزان آبدهی پمپ,محاسبه دبی پمپ,محاسبه هد پمپ,محاسبه پمپ مناسب,انتخاب پمپ مناسب,انتخاب بهترین پمپ,تلمه,نرم افزار پمپ,نرم افزار انتخاب پمپ,گراف پمپ,منحنی پمپ,منحنی دبی و هد پمپ,منحنی انتخاب پمپ,محاسبه ارتفاع پمپ,محاسبه ظرفیت پمپ,محاسبه آبدهی پمپ,محاسبه پمپ آب,فرمول محاسبه دبی پمپ,فرمول محاسبه دیی پمپ سیرکولاتور,فرمول محاسبه هد پمپ سیرکولاتور,فرمول محاسبه هد پمپ,محاسبه و انتخاب پمپ سیرکولاتور,روش انتخاب پمپ سیرکولاتور,محاسبه پمپ سیرکولاتور,محاسبه پمپ سیرکوله,محاسبه پمپ موتورخانه,پمپ دینامیک,پمپ جابجایی مثبت,پمپ سانتریفیوژ,پمپ سانتریفوژ,پمپ گریز از مرکز,پمپ خطی,پمپ زمینی,پمپ سیرکولاتور خطی,پمپ سیرکولاتور زمینی,انواع پمپ سیرکولاتور,پمپ چیست,انواع پمپ,محاسبه ظرفیت پمپ سیرکولاتور,محاسبه پمپ منبع کویلی,محاسبه پمپ منبع کویل دار,پمپ منبع آبگرم,پمپ کویل,انتخاب پمپ کویل,پمپ گرمایش از کف,محاسبه پمپ گرمایش از کف,پمپ سیرکولاتور گرمایش از کف,محاسبه هد و دبی پمپ سیرکولاتور,پمپ سیرکولاتور دیگ,محاسبه پمپ سیرکولاتور دیگ,محاسبه پمپ دیگ,محاسبه دبی پمپ دیگ,پمپ سیرکولاتور چیست,قیمت پمپ,لیست قیمت پمپ,جدول انتخاب پمپ,بهترین پمپ سیرکوله,قیمت پمپ سیرکولاتور,قیمت پمپ شوفاژ,قیمت پمپ آب موتورخانه,قیمت پمپ موتورخانه,نحوه محاسبه پمپ های سیرکولاتور,فروش پمپ سیرکولاتور,هد پمپ سیرکولاتور,دبي پمپ سيركولاتور,انواع پمپ,انواع پمپ سیرکولاتور,کاربرد پمپ سیرکولاتور,پمپ جریان محوری,پمپ اکسیال,پمپ سانتریفیوژ,پمپ آب,پمپ گریز از مرکز,پمپ زمینی,نرم افزار محاسبه پمپ,نرم افزار پمپ,نرم افزار محاسبه پمپ سیرکوله,پمپ سیرکوله,هد پمپ سیرکوله,دبی آبدهی پمپ,پمپ چیست,پمپ دیگ,هد پمپ دیگ,انتخاب پمپ شوفاژ,انتخاب پمپ کویل,انتخاب پمپ,فرمول محاسبه پمپ,pump,circulator pump,axial pump,pump calculation,centrifugal pump,

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.