نرم افزار محاسبه ظرفیت کولر گازی


محاسبه ظرفیت کولر گازی
چکیده :

انسان در فصل تابستان نیاز به خنک کردن هوای محیط خود دارد. لذا با استفاده از انواع کولر ، محیطی دلپذیر را برای زندگی فراهم می کند. اما برای انتخاب کولر مناسب و خرید آن ، باید ظرفیت آنرا برآورد کنیم . بنابراین ما در این مقاله به تعریف کولر، انواع کولر و بصورت اختصاصی به کولر گازی می پردازیم. سپس چگونگی محاسبه کولر گازی را بررسی کرده و در نهایت به معرفی نرم افزار محاسبه کولر گازی به آدرس زیر می پردازیم:

کولر چیست؟

کولر دستگاهی است که گرمای هوای محیط را جذب و به یک سیال دیگر انتقال می دهد. در نتیجه باعث خنک شدن هوای داخل ساختمان می شود

انواع کولر :

: بر حسب نوع جذب گرما و دفع آن، کولرها به دو دسته کولر تبخیری و کولر تراکمی تقسیم بندی می شوند که در زیر به هر کدام می پردازیم

1- کولر تبخیری :

طرز کار کولر تبخیری بسیار ساده است. به نحوی که بشر از سالهای دور از آن استفاده می کرد. اگر شما آب را روی کاه بریزید و به آن هوا بدمید ، هوای خروجی خنک خواهد شد. دلیل آن بالا رفتن انرژی نهان آب توسط گرمای هوا و در نتیجه تبخیر آن و جذب زیاد گرما توسط آب در هنگام تبخیر است . بدین طریق هوا دمای خود را از دست داده و خنک تر می شود.به این عمل سرمایش تبخیری گویند. شما می توانید توسط لینک زیر به مطالب آن دسترسی پیدا کنید:

کولر تبخیری کولر تبخیری – کولر آبی

2- کولر تراکمی-کولر گازی :

در سالهای اخیر و با پیشرفت تکنولوژی ، گازهایی کشف شدند که قابلیت زیادی در جذب و دفع دمای هوا دارند. اگر آنها در مجاورت هوا باشند گرمای زیادی را جذب کرده و تبخیر می شوند و اگر آنها را متراکم و مایع کنیم ، می توانند گرمای خود را به راحتی دفع می کنند. لذا برای تبخیر آنها از یک شیر انبساط و برای تراکم آنها از یک کمپرسور استفاده می کنند . یعنی با ایجاد یک سیکل بنام سیکل تراکمی می توان هوا را خنک کرد. کولر های تراکمی از این سیکل برای تبرید هوا استفاده می کنند.

کولر گازی کولر گازی

کولر گازی :

کولر گازی دستگاهی است که از یک گاز مانند فرئون یا آمونیاک و مشتقات آنها برای خنک کردن هوا استفاده می کنند. کولر گازی برخلاف کولر آبی با تماس مستقیم سیال خنک کننده و سیال خنک شونده کار نمی کند. بلکه انتقال حرارت در آنها توسط دو مبدل حرارتی و بصورت غیر مستقیم انجام می شود. بنابراین هنگام خنک کردن هوا ، هیچ رطوبتی به آن اضافه نمی شود . بلکه برعکس با تقطیر رطوبت هوا ، از ایجاد محیطی شرجی جلوگیری می کند. به همین دلیل کولر گازی برای مناطق مرطوب بسیار کاربردی می باشد. در کولر گازی های جدید می توان مدار را معکوس کرد. یعنی در زمستان نیز می توان از آن بعنوان منبع گرمایی در داخل اتاق استفاده نمود.

نحوه کار کولر گازی :

: اساس کار کولر گازی بر سیکل تبرید استوار است. یعنی در داخل آن گازی وجود دارد که از یکطرف وقتی منبسط می شود گرمای هوای داخل اتاق را جذب کرده و تبخیر می شود و در طرف دیگر هرگاه متراکم شود ، کندانس شده و گرما را به محیط بیرون پس می دهد. پس این سیکل شامل چهار مرحله انبساط،تبخیر،تراکم و کندانس می باشد.

نحوه کار کولر گازی

اجزای کولر گازی :

همانطور که در بالا گفته شد ، سیکل تبرید شامل 4 مرحله می باشد که به تجهیزات هر کدام می پردازیم :

اواپراتور (Evaporator) :

در دستگاه کولر گازی ،اواپراتور یک مبدل فین پلیت است که داخل اتاق قرار می گیرد. در ابتدا مایع مبرد سرد و کم فشار وارد اواپراتور شده و با هوا تبادل حرارت می کند. انتقال انرژی بین هوا و مبرد باعث خنک شدن هوا از یکطرف و تبخیر شدن مبرد بصورت دما ثابت از طرف دیگر می شود.

کمپرسور (Compressor) :

پس از اواپراتور ، گاز مبرد به کمپرسور وارد می شود. کمپرسور کولر گازی قطعه ایست الکترومکانیکی شامل یک الکتروموتور ،شافت و پیستون . هنگامی که پیستون توسط الکتروموتور می چرخد گاز مبرد را فشرده کرده و با افزایش فشار ،مطابق سیکل ترمودینامیک ،دمای مبرد نیز افزایش می یابد.

کندانسور (Condenser) :

کندانسور نیز مانند اواپراتور یک مبدل است که البته در محیط بیرون قرار می گیرد. هنگامی که گاز داغ و متراکم از کمپرسور خارج می شود توسط یک لوله به کندانسور وارد می شود. در کندانسور ، مبرد انرژی خود را به هوای بیرون داده و سپس تقطیر می شود. در سیکل ترمودینامیک ، انتقال حرارت مبرد در کندانسور بصورت دما ثابت می باشد. لذا مبرد خروجی از کندانسور بصورت مایع پرفشار و دما بالا می باشد.

شیر انبساط(Expansion Valve) :

همانطور که گفته شد مایع خروجی از کندانسور دارای دما و فشار زیادی می باشد. لذا لازم است قبل از ورود به اواپراتور دما و فشار آن افت کند. بنابراین از قطعه ای بنام شیر انبساط استفاده می شود. شیر انبساط به گونه ای طراحی شده است که فشار مبرد را بصورت ناگهانی کاهش می دهد. اینکار باعث می شود که دمای مبرد نیز کاهش یابد و برای استفاده در اواپراتور آماده گردد.

شیر انبساط

انواع کولر گازی :

همانطور که در سیکل تبرید بیان کردیم اواپراتور باید در محیط داخل اتاق باشد تا گرمای اتاق را جذب کند.از طرفی کندانسور باید در هوای آزاد نصب شود تا حرارت را در محیط بیرون دفع کند. لذا بر این اساس انواع کولر گازی تولید می شود:

انواع کولر گازی:

1- کولر گازی یک تکه:

این کولر گازی بصورت یکپارچه ساخته می شود . اما جلوی آن داخل اتاق و پشت آن خارج از یک پنجره قرار می گیرد . بنابراین به آن کولر گازی پنجره ای نیز می گویند

کولر گازی یک تکه

2- کولر گازی پرتابل :

این نوع کولر گازی برای یک اتاقک کوچک مناسب است و بگونه ای طراحی شده که قابل حمل باشد و اندازه آن بسیار کوچک بوده و بصورت یکپارچه ساخته می شود.

کولر گازی پرتابل

3- کولر گازی اسپلیت :

کولر گازی دیواری یا اسپلیت بصورت دو تکه ساخته می شود. در یک قسمت اواپراتور و در قسمت دیگر کمپرسور ، کندانسور و شیر انبساط قرار می گیرد. یونیت اواپراتور برروی دیوار داخلی اتاق قرار می گیرد و توسط دو لوله رفت و برگشت ، به یونیت دوم که در بیرون اتاق نصب شده وصل می شود. انواع مختلف اسپلیت شامل کولر گازی اسپلیت دیواری ، اسپلیت سقفی و کولر گازی اسپلیت ایستاده می باشد.

کولر گازی اسپلیت

4- کولر گازی داکت اسپلیت :

این نوع کولر نیز مانند کولر گازی اسپلیت بصورت دو تکه ساخته می شود. اما با این تفاوت که برخلاف کولرگازی اسپلیت که اواپراتور برروی دیوار نصب می شود، اواپراتور داکت اسپلیت داخل سقف یا دیوار و بصورت مخفی نصب می گردد. بنابراین می توان آنرا با ظرفیت های بزرگتر ساخت و هوای سرد خروجی از آنرا توسط چند کانال به اتاقهای مختلف منتقل کرد.

کولر گازی داکت اسپلیت

محاسبه کولر گازی :

برای محاسبه ظرفیت کولر گازی باید بار برودتی اتاق را محاسبه کنیم. برای اینکار می توانیم از دو روش زیر محاسبه نماییم.

1- محاسبه بار سرمایشی دقیق :

این روش که به محاسبه مهندسی بار برودتی نیز مشهور است باید مطابق استاندارد و با توجه به پارامترهای بسیاری انجام پذیرد. عواملی چون دمای طرح داخل,دمای طرح خارج,ارتفاع شهر از سطح دریا,میزان رطوبت هوا,جهت رو به نور هر دیوار,جنس دیوار,ضریب انتقال حرارت هدایتی دیوارها و جدارها,ضریب انتقال حرارت هدایتی سقف و کف,ضریب انتقال حرارت شیشه ها,ضریب انتقال حرارت درها,ضریب نفوذ هوا, بار گرمایی نفرات داخل,بار تجهیزات و بسیاری از پارامترهای دیگر در محاسبه بار سرمایی دخیل هستند. لذا لازم است محاسبه مهندسی بار سرمایی توسط یک مهندس خبره و با نرم افزارهای مخصوص انجام پذیرد.

2- محاسبه بار سرمایشی تخمینی :

کولر گازی معمولا برای خنک کردن یک یا چند اتاق استفاده می شوند. لذا محاسبه دقیق آن اهمیت زیادی نداشته و می توان بصورت تخمینی هم ظرفیت آنرا محاسبه نمود.در این روش با استفاده از جداولی که برای هر شهر آماده شده است ، بار برودتی هر مترمربع ساختمان استخراج می شود. بعنوان مثال بار برودتی شهر بوشهر که گرمسیر است از بار برودتی ارومیه که سردسیر است بیشتر است. سپس این عدد را در مساحت قسمت خنک شونده ساختمان ضرب می کنند تا بار سرمایشی کل بدست آید. برای دقت بیشتر در محاسبه می توان بار برودتی تعداد نفرات حاضر،تعداد وسایل گرمازا و تعداد پنجره ها را نیز به بار برودتی اضافه کرد. در جداول استاندارد ، بار برودتی هر انسان در حالت راحت و نشسته تقریبا 360 Btu/hr می باشد. بار برودتی هر وسیله گرمازا نیز تقریبا 540 Btu/hr می باشد اگر پنجره ها زیاد باشند می توانید بار برودتی را تقریبا در عدد 1.2 ضرب نمایید تا بار برودتی نهایی یا همان ظرفیت کولر بدست آید.

نرم افزار محاسبه ظرفیت کولر گازی :


با ورود به سایت ترموسافت و انتخاب بخش "محاسبه کولر گازی" به آدرس زیر، می توانید با وارد کردن نام شهر و مساحت آپارتمان خود، ظرفیت کولر گازی را با روش دوم محاسبه نمایید.

اگر مایل به محاسبه بار برودتی بصورت دقیق هستید می توانید با استفاده از لینک زیر ، مشخصات ساختمان و عوامل گرمازا را وارد کرده و با استفاده از روش اول ، بار برودتی ساختمان را محاسبه فرمایید.

کلمات کلیدی: کولر,کولر گازی ,کولر گازی مناسب,سرمایش تراکمی,چیلر, ,محاسبه کولر گازی,محاسبه بار برودتی کولر گازی,محاسبه ظرفیت کولر گازی,ظرفیت سرمایشی کولر,محاسبه مصرف برق کولر,انواع کولر گازی,سیکل تبرید,تبرید تراکمی,انتخاب کولر گازی,انواع کولر,انواع کولر گازی,کولر گازی مناسب,نرخ تعویض هوا,ضریب تعویض هوا,قیمت کولر گازی,قیمت کولر گازی,لیست قیمت کولر گازی,خرید کولر گازی,بهترین قیمت کولر گازی ,بهترین کولر گازی,قیمت و خرید کولر گازی,قیمت کولر گازی,یونیت کولر گازی,اواپراتور کولر گازی,کندانسور کولر گازی,شیر انبساط کولر گازی,کمپرسور کولر گازی,اسپلیت ,کولر گازی اسپلیت,قیمت اسپلیت,قیمت کولر گازی اسپلیت,لیست قیمت اسپلیت,بهترین کولر گازی,بهترین اسپلیت,بهترین کولر گازی اسپلیت,کولر گازی پنجره ای,کولر گازی اتاقی,داکت اسپلیت ,کولر گازی داکت اسپلیت,قیمت داکت اسپلیت,قیمت کولر گازی داکت اسپلیت,لیست قیمت داکت اسپلیت,بهترین کولر گازی,بهترین داکت اسپلیت,بهترین کولر گازی داکت اسپلیت, یونیت داکت اسپلیت ,اواپراتور داکت اسپلیت,کندانسور داکت اسپلیت,شیر انبساط داکت اسپلیت,کمپرسور داکت اسپلیت,سیکل تبرید,کولر تراکمی,نحوه کار کولر گازی,انواع کولر,انواع کولر گازی,انواع اسپلیت,انواع کولر گازی اسپلیت,کولر تبخیری,کولر آبی,بار برودتی کولر,محاسبه بار برودتی کولر گازی,ظرفیت برودتی کولر گازی,گاز مبرد,نرم افزار کولر گازی,نرم افزار محاسبه کولر گازی,نرم افزار محاسبه داکت اسپلیت,داکت اسپیلت, Duct split,wall mounted cieling,cassete,floor ceiling, wall mounted,air condition,split air conditioner,portabale air conditioner,
Cooler, air conditioner, suitable air conditioner, compression cooling, chiller, calculation of air conditioner, calculation of refrigeration load of air conditioner, calculation of capacity of air conditioner, cooling capacity of air conditioner, calculation of electricity consumption of air conditioner, types of air conditioner, refrigeration cycle, condensation refrigeration, selection Air conditioners, types of air conditioners, types of air conditioners, suitable air conditioners, air exchange rate, air exchange ratio, air conditioner price, air conditioner price, air conditioner price list, air conditioner purchase, best air conditioner price, best air conditioner, price and Buy air conditioner, air conditioner price, air conditioner unit, air conditioner evaporator, air conditioner condenser, air conditioner expansion valve, air conditioner compressor, split, split air conditioner, split price, split air conditioner price, split price list, best air conditioner The best split, the best split air conditioner, window air conditioner, room air conditioner, split duct, split duct air conditioner, split duct price, split duct air conditioner price, split duct price list, the best air conditioner, the best split duct, the best Split duct air conditioner, split duct unit, split duct evaporator, split duct condenser, split duct expansion valve, split duct compressor, refrigeration cycle, compression cooler, how air conditioners work, types of coolers, types of air conditioners, split types, types of air conditioners split, evaporative cooler, water cooler, cooling load of cooler, calculation of cooling load of air conditioner, cooling capacity of air conditioner, refrigerant gas, air conditioner software, air conditioner calculation software, split duct calculation software, split duct

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.