نرم افزار محاسبه مبدل حرارتی صفحه ای


محاسبه مبدل حرارتی صفحه ای
چکیده :

انسان همیشه برای حفظ بهداشت فردی خود نیاز به استحمام و استفاده از آبگرم داشته است . در عصر جدید وظیفه تامین آبگرم در ساختمانها بعهده تجهیزاتی نظیر مخازن آبگرم و مبدل های حرارتی می باشد. ما در این مقاله به نوعی آبگرم کن لحظه ای بنام مبدل حرارتی صفحه ای می پردازیم و در ادامه نرم افزار محاسبه مبدل حرارتی صفحه ای را به شما معرفی می نماییم

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی چیست ؟

مبدل حرارتی دستگاهی است که حرارت را از یک سیال گرم به یک سیال سرد منتقل می‌کند. به عنوان مثال یک مبدل حرارتی می‌تواند حرارت آب داغ دیگ را به آب بهداشتی منتقل نمود ه و آن را برای مصرف یک ساختمان گرم نماید.

انواع مبدل حرارتی :

در صنعت تاسیسات مبدل حرارتی در انواع بسیار زیادی ساخته می‌شود. اما دو مدل مبدل صفحه‌ای و مبدل پوسته و لوله دارای کاربرد بیشتری می‌باشند. هر کدام از این دو نوع مبدل دارای مزایای زیادی می‌باشد که می‌توان از آنها برای گرمایش یا سرمایش انواع سیالات استفاده کرد. در شکل زیر دو مدل مبدل پوسته و لوله و مبدل صفحه ای نمایش داده شده است

انواع مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل صفحه‌ای چیست :

اجزای مبدل حرارتی صفحه ای

انواع مبدل صفحه‌ای :

مبدل‌های صفحه‌ای بسته به کاربردشان در دو مدل مبدل صفحه‌ای دستگاهی است که از چند صفحه یا پلیت موازی تشکیل شده است که دو سیال سرد و گرم مانند آب بویلر و آب بهداشتی توسط این صفحات از هم جدا شده و انتقال حرارت می‌دهد. در حقیقت آب داغ باعث گرم شدن صفحه فلزی شده و آب بهداشتی بصورت غیر مستقیم توسط این صفحه فلزی گرم می‌گردد.

واشردار و لحیمی (بریز) ساخته می‌شود. مدل‌های واشردار صفحاتی هستند که توسط واشرهای مابین و چند پیچ آب‌بندی می‌شوند. اما در مبدل‌های صفحه‌ای لحیمی یا مبدل حرارتی بریز، لبه صفحات توسط پرس و لحیم به هم دوخته می‌شوند تا از نشتی سیال جلوگیری شود. در شکل زیر هر دو مدل واشر دار و بریز را مشاهده می‌فرمایید.

مقایسه مبدل حرارتی صفحه ای

جنس مبدل حرارتی صفحه :

برای آنکه راندمان مبدل صفحه ای به حداکثر برسد باید ضخامت صفحات آن بسیاز نازک باشد. از طرفی صفحات آن باید از جنسی ساخته شود که نسبت به حرارت، فشار و خوردگی مقاوم باشد. بنابراین معمولاً این مبدل‌ها از جنس استنلس استیل 316 یا فلزات مقاوم مشابه ساخته می‌شود.

نرم افزار محاسبه مبدل حرارتی صفحه ای:

گروه نرم افزاری ترموسافت با توجه به نیاز مهندسان گرامی جهت محاسبه دقیق مبدل حرارتی صفحه ای ، نرم افزاری را طراحی کرده است که می توان توسط آن و با وارد کردن پارامترهای مشخص شده ، بصورت دقیق و سریع میزان آب مصرفی یک ساختمان و مبدل حرارتی مورد نیاز را محاسبه نمود. در ضمن شما می توانید در این نرم افزار بار حرارتی آبگرم بهداشتی را نیز محاسبه فرمایید.


کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.