نرم افزار محاسبه مخزن آبگرم دوجداره


محاسبه مخزن آبگرم دوجداره
چکیده :

یکی از ضروری ترین نیازهای بشر حفظ سلامت و بهداشت محیط اطراف خود است. بنابراین استفاده از آبگرم جهت شستشوی بدن و محیط زندگی از نیازهای اولیه محسوب می شود. تامین آبگرم بهداشتی در ساختمانها بعهده تجهیزاتی نظیر منابع و مبدل های حرارتی می باشد. ما در این مقاله به نوعی از مخازن تامین آبگرم به نام منبع دوجداره می پردازیم. در ادامه نیز نرم افزار محاسبه حجم منبع دوجداره را به شما معرفی می نماییم.

مخزن آبگرمکن چیست؟

آبگرمکن دستگاهی است که توسط آن آب بهداشتی مورد نیاز یک ساختمان گرم شده و ذخیره می‌گردد. آبگرمکن‌ها در صنعت به دو مدل گرمایش مستقیم و غیر مستقیم دسته‌بندی می‌شوند.

آبگرمکن گرمایش مستقیم به‌ آن دسته از مخازنی گفته می‌شود که آب در آنها توسط شعله به صورت ستقیم گرم می‌گردد مانند انواع دیگ و بویلر

اما دسته‌ای از آبگرمکن‌ها جود دارند که به صورت غیر مستقیم آب را گرم می‌کنند . طرز کار آنها به این صورت است که ابتدا آب داغ توسط بویلر تهیه شده و توسط آن، آب بهداشتی درون منبع مورد نظر گرم می‌گردد.

مخازن آبگرمکن غیر مستقیم خود به چند مدل تقسیم بندی می‌گردد که آبگرمکن دوجداره و مخزن آب گرم کن کویل‌دار متداول‌ترین انواع آنها هستند.

منبع آبگرمکن دوجداره :

منبع آبگرم دوجداره

همانطور که از نام آن پیداست این منبع از دو لایه یا جداره تشکیل شده است. در جداره بیرونی آن آب داغ دیگ جریان داشته و در بدنه داخلی آب بهداشتی ذخیره می گردد. بنابراین آب داغ گرمای خود را از طریق جداره میانی به آب بهداشتی منتقل کرده و آن را برای مصرف گرم می‌کند. معمولا منبع دوجداره به صورت افقی در موتورخانه نصب می‌گردد. برای جلوگیری از اتلاف حرارتی نیز بهتر است از عایق مناسب به دور مخزن دوجداره استفاده نماییم.

جنس منبع دوجداره :

منبع دوجداره از دو لایه فولادی که معمولاً از جنس گالوانیزه می‌باشد ساخته می‌شود. زیرا گالوانیزه کردن فولاد باعث کاهش تاثیر عوامل خوردگی به روی بدنه مخزن شده و عمر آن را افزایش ‌دهد. البته در موارد معدودی نیز منبع دوجداره از جنس استنلس استیل ساخته می‌شود.

محاسبه منبع دوجداره :

مهمترین پارامتر در محاسبه منبع دوجداره تعیین حجم آن می‌باشد. برای محاسبه حجم مخزن باید تعداد مصرف کنندگان آبگرم بهداشتی را بدانیم. سپس با استفاده از ضرایب مخصوص هر کدام ، میزان آب گرم مصرفی را به دست آورده و در ضریب ذخیره منبع ضرب نمایید. جدول مربوط به محاسبه حجم ذخیره به صورت زیر می‌باشد :

محاسبه مخزن آبگرم دوجداره

اتصالات منبع دوجداره :

اتصالات مخزن آبگرم دوجداره

همانطور که در بالا گفته شد منبع دوجداره دارای دو لایه اصلی است که آب بویلر و آب بهداشتی به آن وارد شده و پس از انتقال حرارت از آن خارج می‌شوند. بنابراین دارای یک ورودی و یک خروجی برای آب بویلر و یک ورودی و خروجی برای آب بهداشتی می‌باشد. ضمناً به روی آن یک کانکشن نیز برای برگشت آب گرم در نظر گرفته می‌شود تا آب گرم بهداشتی همیشه و سریع در دسترس بوده از هدر رفت انرژی جلوگیری گردد.

نرم افزار محاسبه منبع دوجداره:

گروه نرم افزاری ترموسافت با توجه به نیاز مهندسان گرامی جهت محاسبه دقیق منبع دوجداره ، نرم افزاری را طراحی کرده است که می توان توسط آن و با وارد کردن پارامترهای مشخص شده ، بصورت دقیق و سریع حجم منبع دوجداره مورد نیاز را محاسبه نمود. در ضمن شما می توانید در این نرم افزار بار حرارتی آبگرم بهداشتی را نیز محاسبه فرمایید.


کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه فنی مهندسی ترموسافت می باشد.